Nu ska du Skjuta!!

Den rubriken ni ;-) haha. . ska förklara den snart men först ska jag skriva lite om gårdagen hade jag tänkt!!!

Igår var det praktik 06.45-15.45 men fick gå halv..=) snälla handledare sen hade de APT och de tycker det är onödigt att jag är med där . . som skönt är brukar hålla på måndag efm och jag känner att då är man oftast helt slut efter dagens innehåll och jag har ju inte md det att göra. . hade jag gått bredvid för arbete hade det varit en annan sak. . men ja. . Igår var det "lugnt" med en patient men väldigt mkt att göra. . patientens lunga hade fallit ihop och det hade kommit ut luft i luftsäcken, hela ansiktekt och kroppen var extremt svullna, (tänk en michellingubbe) och tog man på huden så pirra det under, som det vore fullt med kolsyra under. . (hemskt obehagligt att känna) men extremt jobbigt för patienten. .

när jag kom dit på morgonen var det tal om palliaktiv vård men efter att ha satt dit ett annat drän, (slang in i lungan som släpper ut, vätska eller i det här fallet luft) samt gett lite annan smärtlindring, satt CVK, så repa sig patienten skapligt, väldigt roligt att se. . får hålla tummarna att de går bra nu!!

Sedan tog jag en tur till mor och far, tog lite kaffe och tjöta lite...=) roligt att ni hade det trevligt i sthlm..=)

Idag nu då . . det börja med att jag försov mig till kl halv sex, (brukar gå upp fem) men hann ändå, hämta klasskompisen och körde till praktiken, hann t.o.m. kaffet innan..=)

sedan var det EXTREMT LUGNT IDAG!! gahh höll på att få fnatt, när alla pat. som låg på postop IVA ( större, höft,knä å buk op) som skulle till avdelning var iväg fanns det inte mkt att göra. . men det skulle komma in tre st planerade elkonverteringar idag. . 

Tänkte jag får väl titta på, intressant och se och har sett en förut.. fick se de 2 första och sedan när vi kom till den tredje sa läkaren till mig att komma och kolla nogrannare, han visa vart man skulle "skjuta" (allt detta medans narkonsen höll på att söva pat.) och sedan visa han hur man ska göra, där laddar du och trycker allt du har och där har du knappen som "skjuter", bra då gör du det sen??!! Jag bara VA?? så jag fick "skjuta" min första patient. Kommer nog inte få göra om det men det var bra att få testa, rätt hemskt när man ser kroppen hoppa till men de sover och känner inte av det, mer än att det kan bli en rodnad på bröstet och de blir ömma i bröstkorgen. .

Där av rubriken..

nepp nu ska jag åter gå till mattematikens under.. =/

kramar

Johanna



Detta fick jag göra idag. .

Kommentarer
Postat av: Maria (Emilias mamma)

Låter som en riktigt rolig praktik. Kanske kommer så långt i livet jag med, vill ju bli läkare. Och än är jag inte pensionär :P så jag har ju lite tid till o plugga!



Tack för kommentaren.. ja bland mår man inte bra och måste ventliera, det är inte de att jag vill att Ni skall tycksynd om mig, men skönt att ändå att folk vet lite! KRAM

2010-03-16 @ 18:03:09
URL: http://familjenlinder.nu
Postat av: Stumpan

Hihi... va roligt gumman!!=D .. en erfarenhet rikare;P ... Va ska du göra te helgen??.. vi ska åka o bada med uk-barnen i skövde på fredag, så kommer la inte hem föränn vid 8,halv 9 skulle jag tro.. Men kanske kan träffas lite efter?.. elle vi hörs senare sen i veckan så får vi se=) .. men inte träffat gumman på länge nu.. miss you=D Kramizz

2010-03-17 @ 07:37:00
URL: http://bmwflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0