Adrenalinkick, bårhus och operation!!

Kan man lätt säga att mitt senaste dygn har sett ut......

Tur att man sov igen alla timmar natten till igår så man hade energi på kvällen!!

Var på IVA igår och det var rätt lugnt den första tiden, två patienter som var relativt stabila. . Gick över till post op en stund för det var det mer kaos men efter en tjugo minuter så kom de och sa att vi skulle tillbaka för det skulle komma två stycken till IVA, bägge två kom samtidigt och då kom det ner en från operation som skulle vara hos oss då med. . .

Var med på den ena patienten som hade dålig andning, buksmärtor och man kände inga pulsar. . var mest att avvakta och titta och man fick en liten eller ja rätt stor adrenalinkick med allt som skedde. . man visste inte varför patienten var så ostabil som han var, man tog en massa prover, dock var det svårt eftersom man inte kände några pulsar. . Satte en centralvenkateter som klarar större mängder vätskor och fick till slut in en artärkateter, och kunde ta en resp. (där man analyserar blodgaser och får fram en massa provsvar) där visade att patienten var sur, alltså dåligt ph värde i blodet och en massa annat (som jag inte kan) provsvar som var dåliga. . 

Pat. hinner under denna tid gå in i medvetslöshet och trycket och pulsen försvinner. . man få då spruta adrenalin och det återkommer. . man beslutar oxå att sätta pat. i "burken" alltså respirator. . får fram att patienten har njursvikt och ska sätta dialys, hinner med att se när de sätter den sonden. .

var helt uppe varv när jag kom hem och hade svårt att komma till ro.. .

Kom dit imorse igen och pat. hade gått bort under natten. .

Alltid jobbigt när någon har gått bort, men det är livet natur och pat. var inte pyr. ung heller. . 
Fick frågan om jag ville gå ner till bårhuset, lovar där vill man inte gå själv på kvällen. . eller på dagen. . lukten, kylan, känslan att var negativt. . men jag gjorde det men helst inget man vill göra om. .  *ryser av tanken*

Sedan idag fick jag även vara med om ett ljumskbråck. . en öppen operation, den gick jätte bra och pat. mådde bra när jag åkte hem idag. .  intressant och jag var ensam elev så fick fråga lite hela tiden och bra förklarat, var bra kiruger som opererade samt bra narkos sköterskor och op. sköterskor. . 

Hade även slutbedöming idag med och är helt klart godkänd. . ska sätta mig nu och skriva i en enkät som jag har fått av praktiken så de vet vad jag tycker. . .

Detta får vara mitt inlägg för idag. . nu ska jag ta en dusch, städa lite och sedan försöka plugga lite matte..!!

Sista dagen imorrn alltså och vill inte sluta. .

kramar

Johanna


Kommentarer
Postat av: Stumpan

HaHa.. I Know the feeling;P bårhuset e inget man längtar efter att gå in själv på natten..haha.. =).. Sista dan redan.. va fort tiden går=) .. hoppas du haft en bra dag gumman=)Vi hörs senare kväll my little hunnybee!!=D Kraaaaam

2010-03-19 @ 14:10:48
URL: http://bmwflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0