Att bli gammal..!!!

Man läser mkt nu i tidningarna ang det här med att bli gammal.. vågar man bli det???

Man har nog inget val igentligen... men lika väl som jag förstår hur de som arbetar inom vården har det, kan jag likna väl förstå de gamla...

När man jobbar inom vården har man det inte lätt.. man ska hinna si och så mkt på den kortaste tiden som finns, du ska helst inte prata med de gamla mer än nödvändigt och hela tiden jobba jobba jobba. Det är inte lätt när man har kraven från de högre cheferna sitter på sina stolar och säger att det skall göras, slutsnackat.

MEN

man ska inte glömma att de gamla är människor, precis som du och jag... man klarar sig inte bara på att det ska vara tyst... man vill gärna ha någon att prata med och det kasnke inte alltid ska vara grannen vid matbordet... man vill gärna prata om hur det var förr i tiden... kommer du ihåg den vintern?? eller kommer du ihåg när man fick gå flera mil för att komma till dansstället, eller att man cykla flera mil för att fria.

Det som var förr är inte som nu, när man har bilen till det mesta eller du har diskmaskin, tvättmaskin m.m.

Ska inte förklara det man hör heller ang, det här med man läser i tidningarna hur de gamla för gå och lägga sig på eftermiddagen eller hur de kanske får ett mål mat/ dag.. man har läst mkt hemskt nu... men ska det bli bättre kasnke man ska lägga om sina rutiner eller att de ska sluta spara in på allt, bara för att man är gammal är man inte en sak man har fortfarande ett hjärta och känslor...

Nu känns det bara som jag skriver men jag tror att det man borde göra är att satsa mer pengar på äldrevården och gå igenom vilka medcininer som utskrivs ( tror folk får för mkt mediciner idag), man ska kolla över personalen och inte anställa utan utbildning. iallafall undersköterska... och se till att de finns personal på varje arbetsplats....

Detta kanske många tyckte var ett onödigt inlägg men ja kände för att skriva av mig lite efter allt man har läst...

Jag har min mormor och morfar och farmor och farfar kvar i livet och är än så länge pigga och krya och hoppas att de får en bra äldre period i sitt liv, jag älskar dom.....

//
Johanna

Kommentarer
Postat av: Stumpan

Håller me dig gumman, e så mkt som dras in överallt, o man hinner inte me allt som vårdare då. Tyvärr är det patienterna som får lida, och man gör bara de allra viktigaste för deras hygien/hälsa, men mer hinner man inte. Hinner inte aktivera dom, eller aktivera de psykiskt / socialt. Tyvärr ser verkligheten ut sån=( .... Tror vi kommer få vårda våra äldre i hemmen snart..som förr i tiden (elle som utomlands).. tragisk sanning=( Kram

2008-11-28 @ 19:42:27
URL: http://bmwflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0